ED’AFU’L-ESANİD
EVHA’L-ESANİD
''Ed'afu'l-Esanid'' terimiyle aynı ma'nada
dır ve isnadların en zayıf görülenini ifade eder. Asahhu'l-Esanid ıstılahının
aksine zayıf Ravilerden meydana gelen isnadların değerlendirilmesinde
kullanılır. Böylece isnadlar içinde en zayıf olanlara denmiştir.
Şu isnad lar Evha'l-Êsanid sayılmıştır.
Hz. Ebu Bekr'e ulaşan
isnadların en zayıfı:
Sadakatu'd-Dakiki -
Ferkadu's-Sebehi - Murae't-Tayyşb - Hz.Ebu Bekr.
Hz.Ali ye varan
isnadların en vahisi:
Amr b. Şemir -
Cabiru'l-Ce'afi - el-Harisu'l-A'ver - Hz. Ali isnadıdır.
Ömerilerin en vahi isnad'ı Muhammed b.
Abdullah ibni'l-Kasım b. Abdullah - Babası - Dedesi.
Bu isnaddaki Muhammed,
Abdullah ve el-Kasımdan hiçbiriyle ihticac caiz görülmemiştir.
Ebu Hureyre'ye ulaşan Evha'l-Êsanid, el-Busiy
b. İsmail - Davud b. Yezid el-Evdi - Babası - Ebu Hureyre;
Enes b. Malik'e ulaşan
en vahi isnad ise:
Fahr - Babası - Eban b.
Ebi Ayyaş - Enes isnad ıdır.
İbn Hacer bu isnad da
silsiletu'l-Kizb (Yalan zinciri) demiştir.
Şahıslara ulaşan isnadların en vahisi olduğu
gibi beldelere göre de Evha'l-Êsanid vardır. Abdullah b. Meymun el-Kaddah -
Şihab b. Hiraş - İbrahim b. Zeyd el-Huzi - İkrime - İbn-i Abbas isnad'ı
Mekkelilerin; Muhammed b. Kays el-Maslub - Ubeydillah b. Zehr - Ali b. Zeyd -
el-Kasım - Ebu Umame isnad'ı Şamlıların; Ahmed b. Muhammed ibn-i'l-Haccac b.
Ruşt - Babası - Dedesi - Kurre b. Abdirrahman - Ondan kim rivayet etmişse o
isnad Mısırlıların en vahi isnadıdır. Horasanlıların Evha'l-Êsanid'i ise:
Abdurrahman b. Muleyha - Neşel b. Sa'id - Dahhak - İbn-i Abbas isnadıdır.
(Tedrib, 1/18/0.1).